Beyza Taspinar

Beyza Taspinar (°1997) werd geboren in Sint-Joost-ten-Node en groeide op in Schaarbeek. Van jongs af aan was ze al bezig met tekenen en schilderen. Na de kunsthumaniora beeldende kunst, studeerde ze een jaar interieurvormgeving maar koos uiteindelijk voor Vrije Kunsten aan Sint-Lukas Brussel, waar ze in 2022 afstudeerde. Ze is ook al menig jaar lid van het Brusselse theaterplatform TransfoCollect. Als Belgische van Turkse origine is ze gefascineerd door de cultuur en geschiedenis van Turkije, door de positie van vrouw en man in de wereld en door de Griekse mythologie.

Haar praktijk is veelzijdig: ze zoekt haar vormen in beeldend werk, zang, performance en theater. Terugkerende elementen zijn kleine tekeningen op smartphone- of post-it formaat, melk en olijven. Beyza werkt steeds drietalig in het Nederlands, het Turks en het Engels.

In 2019 maakte ze de solovoorstelling 13 onder de vleugels van TransfoCollect, met de steun van Divers en Jong (VGC Brussel). In 2022 won ze 1030 Got Talent met een zangsolo. Momenteel focust ze zich in haar werk op het thema hekserij en heksenvervolging en de sporen daarvan in de Belgische en Turkse cultuur.

yes, i float on water

Het werk van Beyza is geïnspireerd door vrouwelijkheid, moederschap, hekserij en de ervaringen van vrouwen in de Turkse cultuur. Het onderzoek baseerde zich op het verzamelen van levensverhalen van Beyza haar moeder, haar grootmoeder en overgrootmoeder.

Headphones on, just tap on my shoulder 

(expo)

Geïnspireerd door de rituelen van Turkse koffie en waarzeggerij, onderzoekt Beyza hoe deze tradities vrouwen samenbrengen en wat voor gesprekken ze voeren. In haar expo gebruikt ze een palet aan technieken, van tekenen met koffie op doek tot zeefdruk en video, om de complexiteit van het vrouwelijke leven in de Turkse cultuur te onthullen.

De taart in 3 gelijke delen 

(performance)

Beyza's performance daagt de toeschouwer uit om na te denken over de keuzes die vrouwen maken in hun leven, en de invloed die de Turkse cultuur en religie daarop hebben. Ze staat symbool voor een vrouw op een kruispunt, met twee wegen voor zich. Deze keuze is een voortzetting van haar eerdere Contra-periode, waar Beyza de kwetsbaarheid en kracht van de vrouw in de Turkse samenleving verkent, met thema's als vrouwelijkheid, moederschap en hekserij.

I am… My brain is not… It’s just not…

This is where it all started.Money. Klein of groot, veel of weinig. PARA PARA PARA.

In het begin probeerden we iets te geven terwijl we kregen. Maar blijkbaar werkte dat dus niet. Dan hebben we geprobeerd om metaal te gebruiken. STOP, KIJK. Daar begon het dus. This is where it all started.

Het is eigenlijk zoals een geboorte, een mirakel. Onmogelijk om te verlaten. En ik begrijp het, geloof me ik begrijp het, maar jullie willen mij niet begrijpen. Een groot ding staat op mij, achter mij eigenlijk alle kanten. Zij verlaat me niet, en ik verlaat haar niet.

Close your eyes and watch the darkness. It was a night like this one.

So dark, but I went to the window, opened it, and saw nothing. Until a little spark happened to cross my darkness. I tried to see what it was but it was so fast that I couldn’t even ask a question. Although, it left something on me. Its dust… The colourful dust happened to lay on my shoulders. If you listen closely to this dust you will hear all their secrets. You just need to use the right ingredients to be able to hear them. Garlic, an ear, milk, and a candle.

tekstfragment uit het onderzoek van Beyza Taspinar 

Toonmomenten van Beyza Taspinar: 

  • vrijdag 25 november om 16u00 
  • woensdag 28 juni om 17u00 
  • vrijdag 30 juni om 17u00 
  • vrijdag 29 maart om 15u00 
  • donderdag 27 juni om 16u00 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief of tijdschrift met nieuws, aankondigingen over onze voorstellingen, activiteiten en eigen producties.
Schrijf je in