Amélia Malfait
Amélia Malfait (°1995) groeide op in Brussel. Na enkele omzwervingen in geschiedenis, arabistiek en filosofie, studeerde ze in 2021 af als theatermaker aan het RITCS. Haar eindwerk FA FA FACADE (2021) was een eerste experiment in wat ze Schimmeltheater noemt. Ze kijkt naar de manier waarop Schimmels communiceren als één groot web en laat daaruit een performatieve en beeldende wereld ontstaan van Paddenstoelen, Mycelium en Sporen. Amélia is ook al enkele jaren lid van de artistieke bende van TransfoCollect.
Ze is gefascineerd door de donkere krochten van de kindertijd, door surrealisme en waanzin. Haar werk is niet voor één gat te vangen. Wars van conventies bricoleert ze werelden als Junkyards, bevolkt door creaturen die de verschillen tussen mens, dier en ding ontmantelen. Sprekende stoelen, wreed-kinderlijke kermisklanten of musicerende schimmels: allemaal passeren ze de revue in een beeldend en associatief universum dat de spelregels van de samenleving en van het theater wilt uitdagen. Amélia voert de komende maanden een vooronderzoek voor FI FI FILE, een performance over filevorming, traagheid en agressie.
DES GENS BIEN COMME IL FAUT Een bus toeristen reist naar de nieuwe wereld. We vinden onszelf, planten een boom. We hakken een boom om, vinden de weg naar onszelf niet. Overeind snappen we, maar nooit verstaan. De zorgelozen slapen goed. Wie bedacht de huizen wit en groot. Ik kan gelukkig alles wat ik ken benoemen. Drukken verlangen vanuit een verkeerd gat. Aan de takken in een brein hangen koordjes met mooie plaatjes. Een kind in de verte dat in onze slaap blijft mompelen. Het was om te lachen. tekstframgent uit het onderzoek van Amélia Malfait |