A Burning Man
Vanachter die grijze, rijzige façades kijkt iedereen toe.
Ze kijken uit hun ramen, staan op hun balkons.
De televisie zegt: ‘Keep Walking.'
Een vrouw stuurt haar twee kinderen de kamer uit en zoekt haar gsm, op de tast, zonder haar blik af te wenden.
Aan de overkant staan vijf mannen in maatpak zwijgzaam naast elkaar. Achter hen wordt de koffie koud.
De televisie zegt: ‘Just Do It.'
Daar beneden brandt een man.
Het is artificieel stil nu. In de verte sirenes, misschien.
De televisie zegt: ‘Een goeie dag voor de markten.'
En niet ver daar vandaan, twee verdiepingen hoger: een man met zijn hand voor zijn mond, zijn ogen wijd.
Verandert dit nu alles?
Een man steekt zichzelf in brand, op een plein, in een stad. A Burning Man zoekt niet naar beweegredenen, maar kijkt voorbij de actie. Wat is de betekenis van een statement dat niet te claimen valt? A Burning Man zoomt in op de wezenlijke effecten van een daad die zich niet laat vatten in een reclameslogan of marketingplan.
Cineast Bas Devos en theatermaker Michiel Soete zijn ondertussen habitués in kc nOna. Vorige passages resulteerden in Known Some Call Is Air Am en Animals Ago. Ze maken beeldende, bijna filmische voorstellingen. De nieuwe productie A Burning Man is een samenwerking met beeldend kunstenaar Jesse Cremers en theatermaker Simon Allemeersch. Philippe Flachet speelt.
Een voorstelling in het kader van 'Eerstelingen'
- Van en met: Michiel Soete, Bas Devos, Jesse Cremers, Simon Allemeersch, Philippe Flachet en 15 figuranten
- Een productie van: kc nOna, in coproductie met Theater Antigone en Beursschouwburg, ism Stuk